woensdag 14 mei 2008

De SIGMA 10-20


Na veel wikken en wegen heb ik besloten om de Sigma 10-20 aan te kopen.
De race ging tussen volgende lenzen:
Nikkor 12-24, tokina 11-16, tokina 12-24 en de sigma 10-20.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 10 mm en de enige lens die me dat kon geven is de sigma 10-20. Hij is nog eens de goedkoopste ook! (niet dat dat de reden van aankoop was)

Een leuke site om verschillende brandpunten te vergelijken vind je hier.

Die 2mm naar de groothoekzijde geven een wereld van verschil.

Vaak lees je op het net dat er iets schort bij de kwaliteitscontrole van Sigma en misschien is dit ook wel zo. Ik heb een een 18-200 van Sigma gehad en die lens was meer soft dan wat anders.massa's CA.
Vandaar dat ik deze lens nieuw bij de vakhandelaar kocht.
Ik heb ze eerst, in de winkel, uitgebreid getest. 30 minuten later stond ik buiten met mijn nieuwe Sigma 10-20.
Mijn exemplaar vertoond geen fouten en is lekker scherp. zelfs op f4.0.
Het dynamisch bereik van deze lens is prachtig. Dit valt vooral op bij wolken. Ze springen bijna uit het beeld.

Hier alvast enkele voorbeeldjes:

Niets speciaals zou je zeggen, dat kan mijn 17-55 ook!
Ja maar ik sta hier 5 cm van het neusje van de kat af :-)

Kijk ook even naar de scherpte die deze lens je kan geven.


Hier stond ik 4 cm van de linker koplamp af.


Het nadeel van Ultra Wide Angle is dat je vaak de daken van het huis achter je er ook opstaan hebt ;-)








Op het I-net kan je veel terug vinden over groothoekfotografie.
Maar dit is alvast een leuke site

1 opmerking:

Anoniem zei

heb ook na aarzelen de 10 20 mm gekocht en het is precies of je moet opnieuw leren kijken .je kan veel meer aan , en de lens is lichtsterk